Criterii de risc fiscal actualizate pentru destinatarii inregistrati

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

In MOF 708 din 30 iulie 2025 s-a publicat Ordinul nr. 1.826/2.372/2025 pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) și la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Codul fiscal prevede la art 375 alin. (1.1) ca destinatarul înregistrat care prezintă risc fiscal ridicat are obligația depunerii la autoritatea competentă a unei declarații pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească și să garanteze plata accizelor.

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării destinatarilor înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al președintelui Autorității Vamale Române.

Prin acest ordin publicat in 30 iulie 2025, trei dintre criteriile de risc se modifica astfel:

Varianta vecheVarianta noua
4.operatorii economici care îndeplinesc cel puțin două dintre următoarele criterii:
– nu au sedii secundare;
– nu au active patrimoniale;
4.operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;
5.operatorii economici care au fost autorizați în domeniul produselor accizabile în ultimele 12 luni5.operatorii economici care au obținut autorizații și/sau au fost înregistrați în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni. Nu intră în această categorie operatorii economici care au reînnoit în ultimele 12 luni autorizațiile obținute anterior;
7.operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:
– care în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF, în sensul art. 157 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției și a fost începută procedura de executare silită;
– care în ultimele 12 luni nu au depus la termen declarațiile fiscale;
– care în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări și care nu au respectat graficul de eșalonare/ graficul de plată, chiar dacă au respectat termenul suplimentar stabilit de lege pentru menținerea valabilității eșalonării și/sau restructurării;
– care au asociați sau administratori care au mai fost asociați sau administratori în alte societăți în trecut, care au fost inactive fiscal, radiate, înstrăinate sau care au intrat în insolvență, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment.
7.operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situațiile de mai jos:
a) care în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de ANAF în sensul art. 157 din Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției;
b) care în ultimele 12 luni au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
c) care în ultimii 5 ani au beneficiat de eșalonări și/sau restructurări la plată și care se încadrează în una dintre următoarele situații:
(i) nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eșalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
(ii) nu au achitat obligațiile fiscale declarate după data acordării eșalonării și/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar reglementat prevăzut de lege;
(iii) înregistrează obligații fiscale/bugetare, altele decât cele prevăzute la pct. (i) și (ii), care reprezintă condiție de menținere a valabilității eșalonării și/sau restructurării la plată;
(iv) au pierdut valabilitatea eșalonării și/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menținerea valabilității acesteia, potrivit legii;
d) care au asociați majoritari și/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile, ale căror autorizații/atestate au fost revocate și care se încadrează în una dintre următoarele situații:
(i) la data radierii sau cesionării părților sociale/acțiunilor, societățile respective înregistrau obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
(ii) a fost deschisă procedura insolvenței, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment;
e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale se constată că pentru cel puțin 25% din suma solicitată nu au drept de restituire;
f) care nu au fonduri financiare la nivelul achizițiilor lunare de produse accizabile.

Important!

În situația în care, în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale, se constată faptul că un operator economic autorizat și/sau înregistrat, care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează, ulterior, în unul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, în termen de maximum 5 zile se comunică ANAF- Direcția generală antifraudă fiscală – structura centrală riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.

Agenția Națională de Administrare Fiscală – Direcția generală antifraudă fiscală – structura centrală comunică autorității vamale teritoriale competente pentru autorizare încadrarea/neîncadrarea operatorului economic autorizat în categoria de risc fiscal, în maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării.

Citeste si : Exemplu de calcul CASS la pensii peste 3.000 lei

Articole similare

Comentariul tau aici